Een half jaar fulltime reizen met kids in een camper

door een gastblogger
Wendy met haar gezin in Ronda

Een half jaar fulltime reizen met kids in een camper? Wendy en Marcellino hebben dit jaar samen met hun 2 kids, Elena van 11 jaar en Mauro van 7 jaar, hun lang gekoesterde droom in vervulling gebracht. Zo gingen ze via Frankrijk naar Spanje, Portugal en weer terug naar Spanje. Terwijl hun leven in Nederland alleen op pauze stond. Benieuwd naar hun ervaringen, tips en ook toekomstdromen? Lees dan snel verder! 😀

De wens om een half jaar fulltime te gaan reizen met kids in een camper

Ik had vanaf een jaar of 16 al de wens om heel lang op reis te gaan. Destijds wilde ik naar een high schoolproject in Amerika. Het is er nooit van gekomen. Toen Marcellino en ik nog met zijn tweeën waren hebben we heel veel backpackreizen gemaakt. Elk jaar spaarden we al onze vakantiedagen op om een maand weg te kunnen. In 2009/2010 werkten wij zelfs 2 jaar zonder vakantie, zodat we 2 maanden weg konden gaan. Toch is de wens om minstens een half jaar weg te gaan bij mij nooit verdwenen. Marcellino had dat verlangen destijds niet en door de komst van de kinderen was ik er niet meer zo mee bezig.

Toch werd het vlammetje weer aangewakkerd toen we in 2019 onze camper kochten. We vonden onze zomervakantie aan de korte kant. Helemaal om veel verschillende plaatsen te ontdekken. En toen we ons realiseerden dat onze dochter na de zomervakantie naar groep 7 zou gaan, hebben wij een datum geprikt om echt een half jaar fulltime reizen met kids in een camper werkelijkheid te maken. 2 maart 2023. Deze beslissing zorgde ervoor dat onze dochter na terugkomst gewoon in groep 8 kon instromen.

Over onze camper

In 2019 hebben we een 2e hands Dethleffs Globetrotter camper gekocht. We wilden een camper die niet al te lang is, zodat we hem in een groot parkeervlak kunnen parkeren. Onze camper is 6 meter lang en dat vinden we een prettig formaat. Bovendien zitten er 2 treinzitjes in zodat we genoeg ruimte hebben om te zitten.

Iedereen raadde ons aan om eerst te gaan huren (helemaal wanneer je plannen zijn om een half jaar fulltime reizen met kids in een camper mogelijk te maken), maar deze camper voelde zo goed dat we hem direct kochten. Achteraf zou ik een stapelbed wel handiger gevonden hebben en misschien een grotere garage, alhoewel dat ook weer ten koste gaat van de binnenruimte.

Hoe wij het hebben aangepakt

De eerste stap om een half jaar fulltime reizen met kids in een camper mogelijk te maken, was een datum plannen. Dat werkte goed! Het werd concreet en omdat we ons plan om een half jaar fulltime reizen met kids in een camper werkelijkheid te maken, met onze omgeving deelden gingen we aan het idee wennen dat onze droom echt zou uitkomen.

In het voorjaar van 2022 hebben we meegedaan met een weekend voor families met een camper. Alle deelnemers hadden plannen voor een langere camperreis (of dit al meegemaakt). Dat werkte enorm inspirerend!

We besloten al snel dat de reis naar Spanje en Portugal moest gaan en omdat de kinderen graag de Eiffeltoren wilden zien, werd dat ons eerste doel.

We hielden met de planning rekening met het klimaat. Zo wilden we snel door Frankrijk heen, omdat het er in maart gewoon nog heel koud is. Ook bedachten we in de zomer in Noord-Portugal of Noord-Spanje te willen zijn, omdat daar de zomers mild zijn (temperaturen zijn vergelijkbaar met de Nederlandse zomer).

Daarnaast moesten er ook veel praktische zaken geregeld worden. Zo vroeg Marcellino (en kreeg!) onbetaald verlof aan en ik nam ontslag. Omdat we ons uitschreven bij de BRP, moest ik bij de SVB regelen dat de zorgverzekering en de kinderbijslag doorliepen. We hadden een heel leuk gesprek met de directrice van de basisschool van onze kinderen. Doordat we ons uitschreven, verviel de leerplicht voor de kids waardoor we een half jaar lang onbezorgd konden gaan reizen in een camper. Gelukkig wilde de school meewerken aan ons plan om een half jaar fulltime reizen met kids in een camper mogelijk te maken door ons van lesmateriaal te voorzien en de kinderen hadden regelmatig een video bel gesprek met hun klas.

We hadden voldoende spaargeld om de reis te kunnen betalen

Ter plekke hebben we ongeveer €2000 per maand uitgegeven. Hierin zaten de kosten voor reizen, slapen, boodschappen, uitjes en horeca in. We hebben niet gewerkt tijdens de reis, maar ik heb wel een training gedaan die mij voorbereidde om virtual assistent te worden.

De mooiste herinneringen die wij met elkaar gecreëerd hebben

• Onze dochter, die 11 jaar werd en een echte durfal is, verrassen met een dag met mega achtbanen in attractiepark Port Aventura.
  • Op de fiets stadspark Turiatuin in Valencia (tip: speeltuin Gulliver is echt een aanrader en heeft de leukste gratis glijbanen).
  • Sevilla, wat mij betreft de mooiste stad in Spanje.
  • Wandeling Monachil Los Cahorres met veel hangbruggen, waar we hopeloos verdwaalden.
  • Porto de stad waar onze kinderen naast de kathedraal een top verkoopdag hadden met hun zelf gemaakte armbandjes. Ze hebben gedurende de reis op meerdere plekken armbandjes gemaakt en verkocht. En zodoende de eerste ondernemersvaardigheden opgedaan.
  • De streek Galicië, in noordwest Spanje, was dé verrassing van de reis. Het landschap en het klimaat is hier heel anders dan in de rest van Spanje. Het ziet eruit als een soort mega Teletubbie land met glooiende grasvelden en hoge kliffen en inhammen bij de zee. Het contrast tussen het blauwe water en het groene landschap deed haast pijn aan de ogen. De streek is dunbevolkt en de zomers zijn zeer mild (ca 22 graden). Het deed ons een beetje denken aan Ierland.

Natuurlijk was er nog veel meer moois, maar hetgeen dat ons het meest is bijgebleven zijn de herinneringen die we hebben gemaakt met mensen die wij onderweg hebben ontmoet. Zo kwamen we via Facebook in contact met een gezin dat al 1,5 jaar in Spanje woont en ons spontaan uitnodigde bij hen thuis, waar we 4 nachten bleven.
Op een terras werden we ook door een Nederlands gezin uitgenodigd om bij hen thuis te komen. En dan nog al die medereizigers waarmee we één of meerdere dagen optrokken. Elk met hun eigen verhaal. Deze ontmoetingen waren echt een verrijking van onze tijd in Spanje en Portugal.

Tijdens onze reis hebben we de ultieme vrijheid ervaren

Er was geen haast en we hadden geen zorgen toen we een half jaar fulltime gingen reizen met kids in een camper. Daardoor sliepen we veel beter (vaak wel 10 uur per nacht), waren we veel beter uitgerust en veel vrolijker. Ik realiseer mij dat dit in het dagelijkse leven niet allemaal haalbaar is. Maar we hebben wat praktische aanpassingen in ons leven thuis gedaan om dit gevoel enigszins vast te houden. Zo houden we (bijna) altijd één weekend dag vrij, is Marcellino 1 dag minder gaan werken en werk ik zoveel mogelijk thuis.

Natuurlijk hebben onze keuzes ook financiële consequenties maar we realiseren ons dat je door minder te willen ook minder uit hoeft te geven. We hebben gewoon niet meer zoveel geld nodig en dat levert ons vrijheid op. Vrijheid om keuzes te maken die ons blij maken en rust geven.

Onze toekomstplannen

Al na 2 maanden rondreizen kwamen wij op het idee om naar Spanje te emigreren. De overige maanden van onze reis hebben we veel onderzoek gedaan naar de haalbaarheid van dit plan. We spraken af met Nederlanders die er al woonden en zij vertelden ons over hun ervaringen. Ook kwamen we andere camperaars tegen met dezelfde plannen.

Aan het einde van de reis zijn we vanaf de noordkust van Spanje weer 600 km naar het zuiden gereden om huizen te bezichtigen. We willen ons in de regio van Alicante gaan vestigen en zoeken een huis met een groot perceel. Het plan is om daar bij een huis een kleine camperplaats te beginnen. Ik ben na terugkomst als virtual assistent gestart onder de naam Work with Wendy. Mijn man onderzoekt of hij straks vanuit Spanje kan werken voor zijn huidige werkgever.

Natuurlijk blijven wij ook op pad gaan met onze camper. De kinderen hebben in Spanje 12 weken zomervakantie en wij kunnen straks overal werken. We zien het wel zitten om in de zomer te reizen als digital nomads en natuurlijk onze familie en vrienden te bezoeken in Nederland.  Ik hoorde hiervoor laatst de term ‘overzomeren’ en dat is precies wat wij willen gaan doen!

Heb je genoten van dit interview met Wendy en wil je meer te weten komen over de avonturen van haar en haar gezin? Volg ze dan ook op Instagram: gezin in camper. Heb je daarnaast een vraag aan Wendy? Stel het gerust hieronder in een reactie. Wendy leest ook mee om eventuele vragen te beantwoorden.