Cinekid Festival 2023 (review)

door een gastblogger
Cinekid Festival review

Tot en met 29 oktober kun je genieten van het jaarlijkse Cinekid Festival; dit is het grootste film- en mediafestival voor kinderen ter wereld! Hoe tof! Benieuwd of het een aanrader is? Dat deelt Tamara met ons in dit blog artikel. Afgelopen zondag bracht zij namelijk samen met haar gezin namens op avontuur met kids een bezoek aan een Cinekid Festival voorstelling in Pathé Amsterdam Noord.

Over het Cinekid Festival 2023

Dit jaar is het grootste film- en mediafestival voor kinderen ter wereld van 15 – 29 oktober. Het Cinekid Festival is in Pathé Amsterdam Noord en op bijna 40 locaties in het land te bewonderen. Speciaal voor kinderen tussen de drie en veertien jaar. Zo kunnen zij nieuwe, bijzondere en opvallende films en series bekijken en in contact komen met de makers. Ook kunnen ze op verkenning gaan in het MediaLab waar interactieve kunstinstallaties, workshops, games en apps te vinden zijn op meer dan 1.200m2.

Er is ook een educatief programma

Cinekid heeft naast het jaarlijkse festival ook een educatief programma dat gedurende het hele jaar wijd verspreid wordt ingezet. Deze projecten zijn gericht op de versterking van de positie van kinderen ten opzichte van media en liggen in het verlengde van het programma dat tijdens het festival wordt uitgerold. Denk hierbij aan workshops, filmvertoningen met de klas en trainingen voor leerkrachten.

Een super leuk uitje voor deze herfstvakantie

In de herfstvakantie is het gezellig om er lekker op uit te gaan met je kinderen. Zeker als het druilerig weer is, is een activiteit voor binnen een geslaagd idee. Het Cinekid Festival vertoont dit jaar een selectie van 30 speelfilms en 87 korte films uit maar liefst 37 landen zoals Dancing Queen uit Noorwegen. Maar er is ook het fysieke festival.

Zo is er voor de allerkleinsten van 4 tot en met 7 jaar in Amsterdam-Noord een speciaal medialab en minilab opgericht. Hier kun je iedere dag naar toe van 10.00 uur tot 18.00 uur. Het thema dit jaar is echt en werkelijkheid, durf te dromen. Je kunt steeds meer met kunstmatige intelligentie en je kunt dus echt kijken hoe de technologie werkt. Hoe weet je nu of iets echt is? Tekenen met de computer, zelf te ontdekken op de imaginery friends en kijken hoe een gehackte kopieermachine werkt? Je ziet het allemaal in het medialab. Verwonderen, spelen en ontdekken en zelf verhalen maken met de digitale wereld. Kinderen ontdekken zo allerlei digitale technologieën.

Onze ervaring

Naast het fysieke festival gingen wij ook naar een voorstelling toe; Rosa en de bloemenfee. Rosa is een prachtige kleine, maar ook een beetje angstige bloemenfee en ze is soms een beetje eenzaam. Ze zorgt ervoor dat de rozenstruiken elke ochtend opengaan voor de honingbijtjes. Ze is soms een beetje bang van de enge geluiden uit de gebergtes. Ze zou heel graag een vriendje ontmoeten en woont in een rozenstruik.

Ook als de muizenfamilie komt, die dichtbij haar woont, probeert ze de familie te helpen door met Karl te trouwen, omdat ze denkt dat ze dan minder eenzaam is. Een muis en een bloemenfee gaan echter niet goed samen en Rosa wordt heel blij als ze Silke ontmoet, een ontpopte vlinder. Hoe gaat zij de vlinder redden? Een spannend avontuur volgt.

Rosa en de bloemenfee is wat ons betreft een prachtige film voor de allerjongsten, waarbij lieve dieren, natuur en sprookjes samenkomen in één verhaal. Deze film boeide de kindjes van begin tot en met het einde en spreekt heel erg aan. Mooie kleuren van de herfst, feeën, elfjes, heks en trollen, pratende dieren en verschillende karakters. Samen spelen, vriendschap en overwinnen van angst staan centraal in de film.

Tot slot…

Het Cinekid festival duurt nog tot en met zondag dus als je nog zin hebt, koop dan je kaartjes via deze link en zoek een leuk film uit. Het is wat ons betreft meer dan de moeite waard 😀 !

Zijn jullie al naar het Cinekid Festival geweest of staat het nog op de planning? Wij zijn super benieuwd! Deel het gerust in een reactie onder dit blog artikel. Ook je ervaringen en tips zijn van harte welkom.

You may also like

1 reageren

Linda schrijft 't op 26 oktober 2023 - 1:01 pm