Fulltime reizen met kids in een camper: een kijkje in het leven van de familie Hortensius

door een gastblogger

Fulltime reizen met kids in een camper? De familie Hortensius doet het! Zij verkochten hun huis en reizen nu sinds 2 maanden fulltime met hun camper. In dit blog artikel delen John, Odilia en hun 2 zonen waarom zij deze stap hebben gezet inclusief hun ervaringen en tips. Ontzettend inspirerend! Ik wens je dan ook heel veel leesplezier toe!

Het was tijdens de coronaperiode dat we ons ineens bewust werden van meerdere dingen.

We konden door het thuiswerken dichter bij onze kinderen zijn en ons leven flexibeler indelen. Tijdens alle beperkingen in deze periode werd ook duidelijk dat we beiden niet gelukkig meer waren op verschillende vlakken. In eerste instantie ontstond de droom om te emigreren naar een land met een warmer klimaat en een land waar we ook de financiële mogelijkheid zouden hebben om een groot stuk grond te kunnen kopen. We hebben toen ook rond gekeken in Italië en Spanje, maar na onze laatste lange reis van 2 maanden kwamen we tot de conclusie dat we het reizen zelf ook heel erg leuk vinden. Dat we niet perse van de ene vaste plek naar de andere vaste plek hoefden te verhuizen. Toen hebben we besloten om onze banen op te zeggen, ons huis te verkopen en fulltime in een camper te gaan reizen.

Wij hebben toen direct een tweedehands camper gekocht.

Een Fiat Rimor Nehmo 58 uit 2011. We hadden van te voren een budget bedacht wat we maximaal aan een camper uit wilde geven. Het eerste wat we gedaan hebben is dat we bij een grote camper handelaar zijn gaan kijken. Er stonden wel 100 campers en zo kregen we een goed beeld van wat we wel en niet zouden willen. Vanuit daar gingen we gerichter zoeken naar een alkoof camper met een bepaalde indeling.

We zochten veel op Marktplaats en gingen dan kijken bij handelaren die meerdere campers hadden staan. Dit hebben we nog 3 keer gedaan en bij de derde keer kwamen we voor een andere camper en stonden we ineens in onze camper. En eigenlijk voelden we direct dat dit onze camper was! Achteraf gezien hadden we ons beter moeten richten op in hoeverre een camper zelfvoorzienend is. Onze camper was dat gelukkig dus wij hadden een beetje mazzel wat dat betreft.

Hoe wij het doen en aanpakken.

Wij hebben ons huis nog net op een goed moment kunnen verkopen waardoor we ons in principe voorlopig geen zorgen hoeven te maken over geld. We willen deze buffer uiteindelijk wel gebruiken om iets van terug te kopen of te investeren. Ons doel is om dit geld niet aan te raken en daarom werken we allebei wel remote. We hebben onze eigen onderneming gestart waarin John diverse opdrachten heeft als financieel adviseur/boekhouder. Odilia is druk bezig om haar achtergrond vanuit de GGZ te gaan combineren met haar passie voor natuurlijke gezondheid. Er komen diverse online trainingen op het gebied van mentale en fysieke gezondheid. Haar eerste cursus gaat over het zelf kunnen maken van persoonlijke verzorgingsproducten. Dat doet ze al zelf voor ons gezin en ze wil andere moeders (of vaders) helpen om dit ook zelf te kunnen doen.

Alles bij elkaar werken we gecombineerd ongeveer 32 uur. Dit doen we voornamelijk in de ochtenden en avonden en dan 7 dagen in de week. Zo houden we overdag over om leuke dingen te doen, zoals naar het strand gaan!

We zijn nu bijna 2 maanden onderweg en genieten enorm van het reizende bestaan.

Daarvoor woonden we ook al een maand in onze camper in Nederland om alvast te wennen en nog dingen aan te kunnen passen voordat we fulltime zouden gaan reizen. Het was in de maand april zo regenachtig en koud dat we heel snel door België en Frankrijk zijn gereden en ongeveer ter hoogte van Valencia in Spanje hebben we een wat langzamer tempo aangenomen, dus geen uren rijden meer. We hadden in de eerste maand wel op 27 verschillende plekken gestaan. Want we vonden het vaak gewoon te leuk om weer verder te reizen.

We hebben de Spaanse zuidkust gevolgd met af en toe een uitstapje naar het binnenland. De steden rijden we eigenlijk allemaal voorbij. We genieten op dit moment van de rustige en wildere plekken. Zo stonden we in Spanje eens bovenaan een klif. Vanuit onze ramen zagen we niks anders dan water, zo gaaf! Inmiddels zijn we via de Algarve in Portugal nu beland in de buurt van Lissabon.

We hebben niet perse een wensenlijstje of we kijken niet te ver vooruit. Daar volgen vaak afspraken uit waar we dan soms weer spijt van krijgen. We weten nu dat we in Juli weer in de buurt van Valencia zijn omdat daar familie van ons naartoe komt en we daar vrienden gaan opzoeken. In september zijn we even terug in Nederland omdat er bij familie een kleintje geboren wordt. Dat was iets wat we niet wilden missen. Vanaf daar ligt alles weer open. We hebben niet het streven om een bepaald aantal landen te bezoeken, maar we genieten nu nog heel erg van dit reizende bestaan. We denken er ook aan om richting de Balkan te gaan, maar misschien gaan we wel weer terug richting Spanje en Portugal. Alles kan.

De ontmoetingen met mensen die we onderweg tegenkomen zijn het meest speciaal.

Zo hadden we dat op die plek in de Algarve met een ander gezin en hun kindjes. We reden daar echt met een brok in onze keel weg.

We moesten dus naar Lissabon omdat daar een rondreizende “camperdocter” zou zijn en we problemen hadden aan onze elektra voorziening die opgelost moest worden. Nu staan we al 3 dagen op het land van een vriend van hem en het ontvangst is hier zo hartelijk. We staan letterlijk in zijn uitzicht geparkeerd, hij heeft de eerste dag uren met onze kinderen gespeeld, we mogen binnen bij hem douchen en we eten gezellig samen. Zijn vader komt af en toe aanwaaien met gebakjes en vers fruit die hij aan iedereen uitdeelt. Gisteren hebben we met zijn allen verse sardines gegeten op de barbecue. Dat is zo anders dan wat wij Nederlanders gewend zijn..

Het fulltime reizen met 2 kleine kids in een camper is heel intens en dat werkt twee kanten op.

Enerzijds is het onwijs genieten dat we zoveel leuke dingen kunnen doen samen, maar soms is een camper ook wel heel klein met zijn viertjes. Maar over het algemeen doen onze jongens het hartstikke goed. Ze komen in aanraking met veel verschillende mensen en kinderen.

Het is bijzonder hoe de taalbarrière voor de kinderen minder lastig is dan voor ons. De jongste telt inmiddels tot 10 in een combinatie van Nederlands, Engels en Spaans. Maar altijd makkelijk is het niet. Veel reizen betekent ook veel afscheid nemen van een leuke plek of van vriendjes en vriendinnetjes. Maar uiteindelijk proberen we altijd met zijn vieren te bepalen wat we gaan doen op een dag. Gaan we weer verder reizen, en zo ja, waar ligt nu de behoefte? Zo hebben we kort geleden 2 weken op een plek gestaan waar andere Nederlandstalige kinderen waren. We merkten aan de jongens dat ze hier behoefte aan hadden. Een consequentie was wel dat we dus langer stil stonden en we wat extra kosten hadden voor de plek waar we stonden. Zo proberen we continu een gezonde balans te bewaren.

Nog een paar tips…

Wanneer je fulltime in een camper wilt gaan reizen moet je goed zelfvoorzienend kunnen zijn. Op het gebied van energievoorziening, maar ook met gas, water, een waterfilter en internet. Wij hebben nu een groter zonnepaneel en een grotere accu laten installeren. Daarnaast is er een dikkere kabel naar onze startaccu getrokken zodat we de accu ook snel kunnen laden als de zon er dagenlang niet zou zijn. In principe hebben wij dus geen stekker meer nodig.

Wij hebben ons huis nu altijd bij ons, dus bijvoorbeeld ook onze koelkast en al het speelgoed van de jongens. Dat alleen is al zo ideaal. De gaafste plekken zijn vaak gewoon gratis en op die manier houdt je meer geld over om leuke dingen te doen samen.

Tot slot…

Het liefst zouden we ergens ons eigen plekje creëren waar we ook zelf onze eigen eten zouden kunnen verbouwen en waar de jongens ook in contact kunnen komen met leeftijdgenootjes. Het lijkt ons leuk om daar mensen te ontvangen die hetzelfde willen als ons maar nog wat eerder in hun proces zitten. Het lijkt ons supertof om anderen te helpen om hun droomleven te realiseren. Maar voorlopig genieten we gewoon nog heel erg van het reizen, dus we hebben nog geen idee wanneer dit gaat zijn en of dit überhaupt gaat gebeuren. We’ll see!

Wil je meer lezen over de familie Hortensius? Volg John, Odilia en hun kids dan ook op Instagram: we.move.to.grow.

Droom jij ook van fulltime reizen met je kids in een camper? En/of heb je een vraag aan de familie Hortensius? Wij zijn super benieuwd! Deel het gerust in een reactie!