Renee besloot in 2019 samen met haar man Sigurd en hun 2 kids Morris (8 jaar) en Tirza (4 jaar) om alles los te laten en de weide wereld te gaan ontdekken met een onderwijs op reis plan. Ze verkochten hun huis en gingen via Marokko naar het verre oosten. Zonder plan maar wel met een wensenlijstje aan landen. Met als grootste wens van Morris om naar de Himalaya te gaan. Net terug uit Marokko, kwam Covid. Daarom besloten ze hun 4×4 Mitsubishi L300 in te ruilen voor een echte oldtimer Mercedes Düdo en daar een huis op wielen van te maken zodat ze konden blijven reizen. Via Scandinavië naar Griekenland en weer terug. Dit reizende leven beviel hun zo goed dat ze besloten dit nooit meer los te laten. In dit gastblog artikel delen zij hun inspirerende verhaal.
We wilden graag blijven reizen, maar gunde onze kinderen ook een eigen klas, vriendjes en een docent waar ze van kunnen leren.
Na twee jaar vrijstelling voor de leerplicht te hebben gekregen, zijn we met de leerplichtambtenaar in overleg gegaan. We kunnen ze onderweg alles leren, maar het sociale stuk is binnen het gezin (en de lege straten in de corona tijd) moeilijk te ondervangen. In overleg met de leerplichtambtenaar en de directeur van de betreffende school, ontstond er een onderwijs op reis plan.
Wanneer we in Nederland zijn gaan de kinderen naar school, naar hun eigen klas en zodra we op reis gaan houden ze contact met klasgenoten middels videobellen en mail/chatcontact. Deze school werkt volgens de visie van Reggio Emilia. Het kind maakt iedere 10 weken een doelenkaart samen met docent en ouder en werkt hier vervolgens 10 weken aan, door middel van onderzoek, workshops en groepsonderzoeken/ projecten. De voortgang van de kinderen wordt bijgehouden middels verslag en foto’s.
Vanuit ons huis op wielen kan er worden gewerkt aan het doelenkaartje en kan hij deelnemen aan deze groepsonderzoeken. Hij doet onderzoek in het land waar we zijn en deelt dit met de klas via beeldbellen, via deze weg kan de klas elkaar vragen stellen en wordt het onderzoek vervolgt met nieuwe en aanvullende vragen.
Na 10 weken worden de doelen geëvalueerd en een nieuw doelenkaartje samengesteld. Zoals onderzoek naar kastelen, naar verschillende bouwstijlen, planeten of dieren in de zee. Binnen deze thema’s worden de meer basale leerlijnen verweven, zoals leren meten, wegen, topografie, lezen en schrijven. Wanneer er niet voldoende vooruitgang is na 10 weken, wordt er een plan gemaakt voor de volgende 10 weken om hier meer op te focussen. Zoals online aansluiten bij een rekenles. Wanneer na de volgende 10 weken ook niet voldoende vooruitgang is, is de afspraak dat Morris weer terug naar school komt.
We voelen ons ontzettend vrij (dankzij het onderwijs op reis plan).
Op deze manier houden we de vrijheid om te kiezen hoever we met de maatschappij mee willen doen en verbonden willen blijven. Maar ook wanneer we ons eigen pad willen gaan volgen. Uit het systeem stappen en kiezen voor vrijheid, voelt voor ons daarom heel natuurlijk. En ook onze kinderen vinden het geweldig! Want samen reizen betekent voor hun altijd samen zijn, nieuwe avonturen beleven, buiten zijn, iedere dag kunnen voelen en bepalen waar we behoefte aan hebben.
Op het strand in Griekenland zijn wij begonnen met het ontwerpen van onze droom vakantieplek.
Na een jaar reizen, wilde we graag een goede investering doen. In 2019 hadden we ons huis namelijk met overwaarde verkocht. Hierdoor konden we zorgeloos reizen, maar wilde we ook een bron van inkomsten creëren zodat we hier van kunnen blijven genieten en ook, wanneer we daar behoefte aan hebben, een thuisbasis hebben. Via via kochten we een stuk recreatiegrond in Friesland.
We zijn gaan tekenen vanuit een gevoel en met een aantal basisuitgangspunten; zeshoeken, een bol-groen-dak, houtbouw, hergebruikt materiaal, zo duurzaam mogelijk en bouwen met hempcrete.
In de afgelopen twee jaar hebben we geheel eigenhandig ons eigenzinnige, zelfontworpen, zo duurzaam mogelijke vakantiehuis gebouwd: Eco-Villa Beleef.
De muren van Eco-Villa Beleef zijn gemaakt van hempcrete, een mengsel van hennepvezel, kalk en water gestort en gestampt in een mal. De draagbalken zijn plank voor plank gemaakt tot gebogen balken voor het bolle dak. De muren zijn gestucte met een kalkmengsel en afgetimmerd met voormalige damwand planken. De tuin verandert langzaam in een bloemenparadijs met een klein belevenispad. Kortom; in twee jaar bouwen is het gelukt om het gevoel en de droom van toen in Griekenland te verwezenlijken. Daar zijn wij zo trots op!
Tot slot nog een paar tips van ons…
Zou je ook fulltime willen reizen? Ga het dan vooral doen! Maar maak niet te grote plannen; ga het eerst voelen en ervaren. Blijf dicht bij elkaar, zoek het randje van ongemak op, ervaar wat je nodig hebt en wat je gelukkig maakt. Wij krijgen vaak complimenten als ” wat stoer en dapper!“. Maar voor ons voelt het niet als stoer, voor ons voelt het als een hele natuurlijke keuze.
Over twee maanden vertrekken we weer de wereld in en gaat Eco-Villa Beleef in de verhuur. Wij kunnen niet wachten!
Is fulltime reizen ook iets voor jou en je gezin? En heb je weleens van een onderwijs op reis plan gehoord? Wij zijn super benieuwd! Deel het gerust in een reactie. Ook als je vragen hebt aan Renee.
3 Reacties
Wat fijn dat jullie de medewerking van school en leerplichtambtenaar hebben gekregen om zo jullie kinderen onderwijs te geven. Het lijkt mij op zich heerlijk om zo vrij te leven, maar toch zie ik mijzelf nog niet die stap maken, zal dan toch mijn stukje zekerheid missen.
Wat fijn dat de school van jullie kinderen zo flexibel zijn met leren
Wat een geweldig verhaal. Heerlijk om zo te kunnen leven en alle belevenissen kunt delen met je kinderen! We zijn trots op jullie!